Itt jársz most: Címlap Tihany múltja Történelem A balatoni kompközlekedés története

Tihanyi Percek

április 2017
H K SZ CS P SZ V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

A balatoni kompközlekedés története

Nyomtatás PDF
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 
Tartalomjegyzék
A balatoni kompközlekedés története
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
Összefoglaló
Minden oldal
Ha tetszett a cikk, lájkold, pluszegyeld, küldd tovább barátaidnak!

 A balatoni kompközlekedés

   A Balaton, Magyarország legnagyobb tava mindig itt volt, és amellett, hogy korábban halat és vizet adott, később remek fürdőzési és sportolási lehetőséget biztosított, még el is választott. Bizony, meg volt az árnyoldala is a rengeteg víznek. A két part összekapcsolására vízi átkelőhely alapult a Balaton azon pontján, ahol a legszűkebb a hely: Tihany és Szántód közt.

 


   Már a római korban is volt kompközlekedés. A komp kezdetben egy nagyobb vitorlás hajó volt, amely csupán néhány személy átszállítására volt alkalmas. A komp naponta egyszere járhatott. Azonban nem is lett olyan fontos átkelőhely eleinte, mivel Tihany az ingadozó vízszint miatt gyakran szigetté vált, s a víz apadásával lett csupán ismét félsziget. Így kevésbé volt érdekes a kompközlekedésről beszélni akkoriban.

   A rómaiak fontos hadi útvonala az északi parton, közel a vízhez húzódott, így ennek védelme fontos tényezővé vált számukra. Római mérnökök létrehoztak a mai Siófok városának környékén egy olyan csatornarendszert, amely a Balaton vizét képes volt levezetni a Dunába. Ma, a Sió csatorna hasonlóképp működik, levezeti a Balaton vizét a Dunába. Csakhogy akkoriban, bő 2000 évvel ezelőtt egy ilyen csatornarendszer hihetetlen kihívás volt. A csatornával szabályozni kívánták a Balaton vízszintjét, és úgy volt megépítve, hogy amikor a Balaton vízállása elér egy magasságot, akkor egyből beleömlik a csatornába. Azaz nem kellett kezelő személyzet, nem volt nyitható zsilip, hanem egyszerűen a csatorna szája olyan magasra volt építve, hogy amint e szint fölé emelkedett a vízszint, egyből lefolyt a folyamatos lejtésnek köszönhetően. Így biztosítani tudták az egyenletes vízállást, és Tihany nem volt többé sziget, illetve az északi hadi út mindig használhatóvá vált.

  A kompközlekedés fejlődésében a következő jelentős lépcső az apátság megalapítása után jelentkezett. Az apátsági birtok jelentős fejlesztéseket tett, hogy maximalizálja a termelést birtokain, és szükségessé vált a termények eladása és kicserélése más terményfélékre, valamint, mivel a tihanyi apátság birtokai nem csupán a félszigeten voltak, így a déli parton lévő birtokok elérése is fontos cél volt. A félsziget csücskén, a kompkikötőtől felfelé haladva a hegyoldalban egy révészfalu alapult Újlak néven a XII-XIII. században. Szántódon, az akkoriban Szántódpuszta néven elterülő hatalmas, sík területen szintén révészfalu alapult. Ekkorra oly módon átalakult a kompközlekedés, hogy már folyamatos felügyeletet igényelt. A komp egy hatalmas, fából épült hajó volt, amely evezők és egy nagy vitorla segítségével tudta átjuttatni az embereket gyalog vagy szekéren a túlsó partra. A komp nem járt rendszeresen, csupán akkor, ha fogalom volt. A komp rendszerint Tihany védett öblében pihent, elsősorban az itt lévő, várral védett területek és a túlsó parton dúló török csapatok miatt. Így azonban Tihany felől könnyedén átjuthatott aki akart, viszont a Szántód felől érkező forgalomnak várnia kellett. Aki Szántódról kívánt átjutni, lejelentkezett a révésznél, aki füstjelekkel adta tihanyi társai tudtára az érkező személyt.
  A füstjelekről: Egy füst: gyalogos érkezett. Két füst: szekér (ökörfogat) érkezett, siessetek, jó sok pénzt ígérő munka jelentkezik. A Szántódpuszta felől felszálló füst könnyen látható volt a tihanyi hegyoldalból, így azonnal indulhattak is át a túlpartra.
   Erről a kompról pontos kép nincs, azonban szinte változatlan formában megtartották egészen a XX. század elejéig.

 

alt

 


 

 

A XX. század elején elindult a fejlődés. 1927-ben, a Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. Budapesti telephelyén megtervezték és legyártották a KOMP I. nevű motoros hajót, amelyet darabokban szállítottak le a Balatonig. Balatonfüreden, a Balatoni Hajózási RT hajóépítő műhelyében (Balatonfüredi Hajógyár) állították össze és nyerte el végleges formáját. Ez egy 110 lóerős motoros komp volt, amely kb. 8 személyautó egy időben való átszállítására volt képes. A mai kompokhoz képest különlegessége, hogy a híd középen, a hajótest középpontjában állt. A motor szintén a hajótest közepén helyezkedett el, kihajtással és kormányzással mindkét végére. A kormánylapátot egy stift tartotta, és indulás előtt a stiftet kihúzták, átvitték a hajó túlsó végébe (értelemszerűen abba, amely induláskor immár a hajó fara lett) és ott benyomták a stiftet. Így biztosították, hogy mindig a komp fara legyen a meghajtott és kormányzott oldal.

 

alt

 

alt


A világháború nem volt kegyes hozzá. 1944-ben a hazafelé vonuló német katonák felrobbantották és elsüllyesztették, és csupán 1946-ban sikerült kiemelni, és ismét helyreállítani. Végül a növekvő forgalom miatt 1958-ban kiszélesítették, így újabb 2 személyautó befogadására képessé vált, valamint egy erősebb, 176 lóerős Ganz motort szereltek be.

 

 

A rendelkezésre álló adatok:

 

 

Készítésének ideje:

 

1927

 

Hossza:

 

20 m

 

Készítésének helye:

 

Budapest

 

Szélessége:

 

9,32 m

 

Hajó későbbi neve:

 

-

 

Oldalmagassága:

 

2,94 m

 

Balatonra kerülésének időpontja:

 

1929

 

Merülése:

 

-

 

Korszerűsítés ideje:

 

1945

 

Főgépek típusa:

 

benzinmotor

 

Balatonról Dunára áthelyezve:

 

-

 

Főgépek teljesítménye:

 

50 LE

 

Selejtezés időpontja:

 

1967

 

 

Maximális sebessége:

 

-

 

Szállítható maximális utasszám:

 

60 fő

 

Egyéb érdekesség:

 

8-10 autó

 

(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1938-as állapotát tükrözik.)


 

A pártvezetés felismerte 1960-ban a növekvő utasforgalmat. A következő ötéves tervbe belevette a KOMP I. átadását Balatonboglár részére, hogy Balatonboglár és Révfülöp közt ingázzon, valamint helyére egy új, nagyobb komp építését tervezte. Így a 40 tonnás KOMP I-et felválthatta a 60 tonnás KOMP II, amely építésére a pártvezetés 13 millió Forintot különített el. Végül a KOMP I. 1966-ban selejtezésre került, és eladták a Vasas Sport Klubnak.

 



 

Hozzászólások  

 
0 #41 Belen 2017-04-11 12:24
So perhaps his desire as a one-per-heart for privatizing health care needs to be apparent.


Visit my web blog; haluxy (e-porownaniesuplementow.top)
Idézet
 
 
0 #40 Chet 2017-02-23 17:07
You actually make it appear so easy along with your presentation however I to find this topic to be actually one
thing which I feel I might never understand. It seems too complex
and very vast for me. I am taking a look forward on your subsequent put up, I'll try to get
the grasp of it!

Here is my web-site :: christmas crafts for children
Idézet
 
 
0 #39 Francesca 2017-02-23 02:09
I like your writing style genuinely loving this internet
site.

Feel free to surf to my website trusted wedding limo
Idézet
 
 
0 #38 Suzanne 2017-02-22 15:09
Your style is very unique compared to other folks I have read stuff from.
Thank you for posting when you have the opportunity,
Guess I will just bookmark this web site.

Feel free to surf to my weblog - bus tours
Idézet
 
 
0 #37 Enid 2017-02-21 21:57
Thanks for one's marvelous posting! I really enjoyed reading it, you could be
a great author. I will make certain to bookmark your blog and will
come back very soon. I want to encourage you to
continue your great work, have a nice afternoon!

my website: diamond engagement rings
Idézet
 
 
0 #36 Kari 2017-02-14 06:15
My brother suggested I might like this blog. He used to be totally right.
This publish actually made my day. You can not believe just how much time I
had spent for this information! Thank you!


Take a look at my web-site: travel (Garry)
Idézet
 
 
0 #35 Aurelia 2017-02-05 22:26
I'm very pleawsed to find this site. I wanted to thank you for yokur time just for this wonderful read!!
Idefinitely appreciated every little bit of
it and I have you saved to fav to see new information in your site.



Here is my page :: Rencontre adultere (Lavern)
Idézet
 
 
0 #34 Cristine 2017-01-07 20:28
Everything is very open withh a clear explanation of the challenges.
It was definitely informative. Your site
is very useful. Thank you for sharing!

Also visit my website :: relations multiples
Idézet
 
 
0 #33 Sterling 2016-09-07 20:45
Meredith Shirk's freshly released health and fitness course Wake Up Lean” aids individuals unload
undesirable stubborn kilos by educating them a thirteen 2nd lengthy food method
which prevents their body from holding overmuch
body fat.

Also visit my blog - wake up leaner
Idézet
 
 
0 #32 Clint 2016-09-03 21:04
magnificent put up, very informative. I wonder
why the opposite speciaslists of this sector don't understand this.
Yoou should proceed your writing. I'm sure, you have a
great readers' base already!

My web bblog laundry software (metanarasi.com/)
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Ki olvas minket

Oldalainkat 72 vendég böngészi

HIRDETÉS - X