Itt jársz most: Címlap Tihany múltja Történelem A balatoni kompközlekedés története

Tihanyi Percek

december 2017
H K SZ CS P SZ V
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

A balatoni kompközlekedés története

Nyomtatás PDF
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 
Tartalomjegyzék
A balatoni kompközlekedés története
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
Összefoglaló
Minden oldal
Ha tetszett a cikk, lájkold, pluszegyeld, küldd tovább barátaidnak!

 A balatoni kompközlekedés

   A Balaton, Magyarország legnagyobb tava mindig itt volt, és amellett, hogy korábban halat és vizet adott, később remek fürdőzési és sportolási lehetőséget biztosított, még el is választott. Bizony, meg volt az árnyoldala is a rengeteg víznek. A két part összekapcsolására vízi átkelőhely alapult a Balaton azon pontján, ahol a legszűkebb a hely: Tihany és Szántód közt.

 


   Már a római korban is volt kompközlekedés. A komp kezdetben egy nagyobb vitorlás hajó volt, amely csupán néhány személy átszállítására volt alkalmas. A komp naponta egyszere járhatott. Azonban nem is lett olyan fontos átkelőhely eleinte, mivel Tihany az ingadozó vízszint miatt gyakran szigetté vált, s a víz apadásával lett csupán ismét félsziget. Így kevésbé volt érdekes a kompközlekedésről beszélni akkoriban.

   A rómaiak fontos hadi útvonala az északi parton, közel a vízhez húzódott, így ennek védelme fontos tényezővé vált számukra. Római mérnökök létrehoztak a mai Siófok városának környékén egy olyan csatornarendszert, amely a Balaton vizét képes volt levezetni a Dunába. Ma, a Sió csatorna hasonlóképp működik, levezeti a Balaton vizét a Dunába. Csakhogy akkoriban, bő 2000 évvel ezelőtt egy ilyen csatornarendszer hihetetlen kihívás volt. A csatornával szabályozni kívánták a Balaton vízszintjét, és úgy volt megépítve, hogy amikor a Balaton vízállása elér egy magasságot, akkor egyből beleömlik a csatornába. Azaz nem kellett kezelő személyzet, nem volt nyitható zsilip, hanem egyszerűen a csatorna szája olyan magasra volt építve, hogy amint e szint fölé emelkedett a vízszint, egyből lefolyt a folyamatos lejtésnek köszönhetően. Így biztosítani tudták az egyenletes vízállást, és Tihany nem volt többé sziget, illetve az északi hadi út mindig használhatóvá vált.

  A kompközlekedés fejlődésében a következő jelentős lépcső az apátság megalapítása után jelentkezett. Az apátsági birtok jelentős fejlesztéseket tett, hogy maximalizálja a termelést birtokain, és szükségessé vált a termények eladása és kicserélése más terményfélékre, valamint, mivel a tihanyi apátság birtokai nem csupán a félszigeten voltak, így a déli parton lévő birtokok elérése is fontos cél volt. A félsziget csücskén, a kompkikötőtől felfelé haladva a hegyoldalban egy révészfalu alapult Újlak néven a XII-XIII. században. Szántódon, az akkoriban Szántódpuszta néven elterülő hatalmas, sík területen szintén révészfalu alapult. Ekkorra oly módon átalakult a kompközlekedés, hogy már folyamatos felügyeletet igényelt. A komp egy hatalmas, fából épült hajó volt, amely evezők és egy nagy vitorla segítségével tudta átjuttatni az embereket gyalog vagy szekéren a túlsó partra. A komp nem járt rendszeresen, csupán akkor, ha fogalom volt. A komp rendszerint Tihany védett öblében pihent, elsősorban az itt lévő, várral védett területek és a túlsó parton dúló török csapatok miatt. Így azonban Tihany felől könnyedén átjuthatott aki akart, viszont a Szántód felől érkező forgalomnak várnia kellett. Aki Szántódról kívánt átjutni, lejelentkezett a révésznél, aki füstjelekkel adta tihanyi társai tudtára az érkező személyt.
  A füstjelekről: Egy füst: gyalogos érkezett. Két füst: szekér (ökörfogat) érkezett, siessetek, jó sok pénzt ígérő munka jelentkezik. A Szántódpuszta felől felszálló füst könnyen látható volt a tihanyi hegyoldalból, így azonnal indulhattak is át a túlpartra.
   Erről a kompról pontos kép nincs, azonban szinte változatlan formában megtartották egészen a XX. század elejéig.

 

alt

 


 

 

A XX. század elején elindult a fejlődés. 1927-ben, a Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. Budapesti telephelyén megtervezték és legyártották a KOMP I. nevű motoros hajót, amelyet darabokban szállítottak le a Balatonig. Balatonfüreden, a Balatoni Hajózási RT hajóépítő műhelyében (Balatonfüredi Hajógyár) állították össze és nyerte el végleges formáját. Ez egy 110 lóerős motoros komp volt, amely kb. 8 személyautó egy időben való átszállítására volt képes. A mai kompokhoz képest különlegessége, hogy a híd középen, a hajótest középpontjában állt. A motor szintén a hajótest közepén helyezkedett el, kihajtással és kormányzással mindkét végére. A kormánylapátot egy stift tartotta, és indulás előtt a stiftet kihúzták, átvitték a hajó túlsó végébe (értelemszerűen abba, amely induláskor immár a hajó fara lett) és ott benyomták a stiftet. Így biztosították, hogy mindig a komp fara legyen a meghajtott és kormányzott oldal.

 

alt

 

alt


A világháború nem volt kegyes hozzá. 1944-ben a hazafelé vonuló német katonák felrobbantották és elsüllyesztették, és csupán 1946-ban sikerült kiemelni, és ismét helyreállítani. Végül a növekvő forgalom miatt 1958-ban kiszélesítették, így újabb 2 személyautó befogadására képessé vált, valamint egy erősebb, 176 lóerős Ganz motort szereltek be.

 

 

A rendelkezésre álló adatok:

 

 

Készítésének ideje:

 

1927

 

Hossza:

 

20 m

 

Készítésének helye:

 

Budapest

 

Szélessége:

 

9,32 m

 

Hajó későbbi neve:

 

-

 

Oldalmagassága:

 

2,94 m

 

Balatonra kerülésének időpontja:

 

1929

 

Merülése:

 

-

 

Korszerűsítés ideje:

 

1945

 

Főgépek típusa:

 

benzinmotor

 

Balatonról Dunára áthelyezve:

 

-

 

Főgépek teljesítménye:

 

50 LE

 

Selejtezés időpontja:

 

1967

 

 

Maximális sebessége:

 

-

 

Szállítható maximális utasszám:

 

60 fő

 

Egyéb érdekesség:

 

8-10 autó

 

(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1938-as állapotát tükrözik.)


 

A pártvezetés felismerte 1960-ban a növekvő utasforgalmat. A következő ötéves tervbe belevette a KOMP I. átadását Balatonboglár részére, hogy Balatonboglár és Révfülöp közt ingázzon, valamint helyére egy új, nagyobb komp építését tervezte. Így a 40 tonnás KOMP I-et felválthatta a 60 tonnás KOMP II, amely építésére a pártvezetés 13 millió Forintot különített el. Végül a KOMP I. 1966-ban selejtezésre került, és eladták a Vasas Sport Klubnak.

 



 

Hozzászólások  

 
0 #66 Katherina 2017-12-12 01:26
Interesting post, keep up good work

Feel free to visit my web-site sexy feet
Idézet
 
 
0 #65 Hubert 2017-12-07 10:27
Hello admin, i must say you have hi quality articles here.
Keep updating your blog.

Feel free to surf to my homepage: ticketmaster proxies
Idézet
 
 
0 #64 Colette 2017-11-15 10:10
I have checked your page and i have found some duplicate content, that's why
you don't rank high in google's search results, but there is a tool that
can help you to create 100% unique articles, search for: Boorfe's tips unlimited content

Also visit my blog ... StanleySmall
Idézet
 
 
0 #63 Emelia 2017-11-04 11:45
I think your website needs some fresh content.
Writing manually takes a lot of time, but there is tool for this boring task,
search for; Boorfe's tips unlimited content

My web blog ... Candice04
Idézet
 
 
0 #62 Marcelo 2017-10-23 02:50
Greetings, I think your web site could be having internet browser compatibility problems.
Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it's got some
overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up!
Apart from that, great blog!

Also visit my site; www.viagrapascherfr.com/.../
Idézet
 
 
0 #61 Shawnee 2017-09-28 18:08
I see you don't monetize your website, don't waste your traffic, you
can earn extra cash every month because you've got hi quality content.
If you want to know how to make extra bucks, search for:
Mrdalekjd methods for $$$

Feel free to visit my webpage FirstAnnette
Idézet
 
 
0 #60 Arianne 2017-09-25 14:15
I have noticed that your blog needs some fresh content.
Writing manually takes a lot of time, but there is tool for this
boring task, search for; Wrastain's tools for content

Take a look at my weblog :: WinonaX
Idézet
 
 
0 #59 Joanna 2017-08-24 00:36
I How long
do you grow during puberty?
not know whether
it's just me or if everybody else experiencing issues with
your site. It seems like some of the written text on your posts are
running off the screen. Can someone else please comment and let me know
if this is happening to them too? This may be a issue with my web browser because I've had this happen previously.
Thank you
Idézet
 
 
0 #58 Issac 2017-08-22 06:31
I have noticed you don't monetize your blog, don't waste your traffic, you can earn additional
cash every month because you've got hi quality content.
If you want to know how to make extra bucks, search for: best adsense alternative Wrastain's tools

my page :: 86Annie
Idézet
 
 
0 #57 Elke 2017-08-08 21:59
Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
Very useful info specially the last part :) I care for such info a lot.
I was looking for this particular information for a long time.
Thank How do
you get taller?
and good luck.
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Ki olvas minket

Oldalainkat 45 vendég böngészi

HIRDETÉS - X