Itt jársz most: Címlap Tihany múltja Történelem A balatoni kompközlekedés története

Tihanyi Percek

augusztus 2017
H K SZ CS P SZ V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

A balatoni kompközlekedés története

Nyomtatás PDF
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 
Tartalomjegyzék
A balatoni kompközlekedés története
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
Összefoglaló
Minden oldal
Ha tetszett a cikk, lájkold, pluszegyeld, küldd tovább barátaidnak!

 A balatoni kompközlekedés

   A Balaton, Magyarország legnagyobb tava mindig itt volt, és amellett, hogy korábban halat és vizet adott, később remek fürdőzési és sportolási lehetőséget biztosított, még el is választott. Bizony, meg volt az árnyoldala is a rengeteg víznek. A két part összekapcsolására vízi átkelőhely alapult a Balaton azon pontján, ahol a legszűkebb a hely: Tihany és Szántód közt.

 


   Már a római korban is volt kompközlekedés. A komp kezdetben egy nagyobb vitorlás hajó volt, amely csupán néhány személy átszállítására volt alkalmas. A komp naponta egyszere járhatott. Azonban nem is lett olyan fontos átkelőhely eleinte, mivel Tihany az ingadozó vízszint miatt gyakran szigetté vált, s a víz apadásával lett csupán ismét félsziget. Így kevésbé volt érdekes a kompközlekedésről beszélni akkoriban.

   A rómaiak fontos hadi útvonala az északi parton, közel a vízhez húzódott, így ennek védelme fontos tényezővé vált számukra. Római mérnökök létrehoztak a mai Siófok városának környékén egy olyan csatornarendszert, amely a Balaton vizét képes volt levezetni a Dunába. Ma, a Sió csatorna hasonlóképp működik, levezeti a Balaton vizét a Dunába. Csakhogy akkoriban, bő 2000 évvel ezelőtt egy ilyen csatornarendszer hihetetlen kihívás volt. A csatornával szabályozni kívánták a Balaton vízszintjét, és úgy volt megépítve, hogy amikor a Balaton vízállása elér egy magasságot, akkor egyből beleömlik a csatornába. Azaz nem kellett kezelő személyzet, nem volt nyitható zsilip, hanem egyszerűen a csatorna szája olyan magasra volt építve, hogy amint e szint fölé emelkedett a vízszint, egyből lefolyt a folyamatos lejtésnek köszönhetően. Így biztosítani tudták az egyenletes vízállást, és Tihany nem volt többé sziget, illetve az északi hadi út mindig használhatóvá vált.

  A kompközlekedés fejlődésében a következő jelentős lépcső az apátság megalapítása után jelentkezett. Az apátsági birtok jelentős fejlesztéseket tett, hogy maximalizálja a termelést birtokain, és szükségessé vált a termények eladása és kicserélése más terményfélékre, valamint, mivel a tihanyi apátság birtokai nem csupán a félszigeten voltak, így a déli parton lévő birtokok elérése is fontos cél volt. A félsziget csücskén, a kompkikötőtől felfelé haladva a hegyoldalban egy révészfalu alapult Újlak néven a XII-XIII. században. Szántódon, az akkoriban Szántódpuszta néven elterülő hatalmas, sík területen szintén révészfalu alapult. Ekkorra oly módon átalakult a kompközlekedés, hogy már folyamatos felügyeletet igényelt. A komp egy hatalmas, fából épült hajó volt, amely evezők és egy nagy vitorla segítségével tudta átjuttatni az embereket gyalog vagy szekéren a túlsó partra. A komp nem járt rendszeresen, csupán akkor, ha fogalom volt. A komp rendszerint Tihany védett öblében pihent, elsősorban az itt lévő, várral védett területek és a túlsó parton dúló török csapatok miatt. Így azonban Tihany felől könnyedén átjuthatott aki akart, viszont a Szántód felől érkező forgalomnak várnia kellett. Aki Szántódról kívánt átjutni, lejelentkezett a révésznél, aki füstjelekkel adta tihanyi társai tudtára az érkező személyt.
  A füstjelekről: Egy füst: gyalogos érkezett. Két füst: szekér (ökörfogat) érkezett, siessetek, jó sok pénzt ígérő munka jelentkezik. A Szántódpuszta felől felszálló füst könnyen látható volt a tihanyi hegyoldalból, így azonnal indulhattak is át a túlpartra.
   Erről a kompról pontos kép nincs, azonban szinte változatlan formában megtartották egészen a XX. század elejéig.

 

alt

 


 

 

A XX. század elején elindult a fejlődés. 1927-ben, a Ganz és Tsa. Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár RT. Budapesti telephelyén megtervezték és legyártották a KOMP I. nevű motoros hajót, amelyet darabokban szállítottak le a Balatonig. Balatonfüreden, a Balatoni Hajózási RT hajóépítő műhelyében (Balatonfüredi Hajógyár) állították össze és nyerte el végleges formáját. Ez egy 110 lóerős motoros komp volt, amely kb. 8 személyautó egy időben való átszállítására volt képes. A mai kompokhoz képest különlegessége, hogy a híd középen, a hajótest középpontjában állt. A motor szintén a hajótest közepén helyezkedett el, kihajtással és kormányzással mindkét végére. A kormánylapátot egy stift tartotta, és indulás előtt a stiftet kihúzták, átvitték a hajó túlsó végébe (értelemszerűen abba, amely induláskor immár a hajó fara lett) és ott benyomták a stiftet. Így biztosították, hogy mindig a komp fara legyen a meghajtott és kormányzott oldal.

 

alt

 

alt


A világháború nem volt kegyes hozzá. 1944-ben a hazafelé vonuló német katonák felrobbantották és elsüllyesztették, és csupán 1946-ban sikerült kiemelni, és ismét helyreállítani. Végül a növekvő forgalom miatt 1958-ban kiszélesítették, így újabb 2 személyautó befogadására képessé vált, valamint egy erősebb, 176 lóerős Ganz motort szereltek be.

 

 

A rendelkezésre álló adatok:

 

 

Készítésének ideje:

 

1927

 

Hossza:

 

20 m

 

Készítésének helye:

 

Budapest

 

Szélessége:

 

9,32 m

 

Hajó későbbi neve:

 

-

 

Oldalmagassága:

 

2,94 m

 

Balatonra kerülésének időpontja:

 

1929

 

Merülése:

 

-

 

Korszerűsítés ideje:

 

1945

 

Főgépek típusa:

 

benzinmotor

 

Balatonról Dunára áthelyezve:

 

-

 

Főgépek teljesítménye:

 

50 LE

 

Selejtezés időpontja:

 

1967

 

 

Maximális sebessége:

 

-

 

Szállítható maximális utasszám:

 

60 fő

 

Egyéb érdekesség:

 

8-10 autó

 

(A táblázatban található műszaki adatok a hajó 1938-as állapotát tükrözik.)


 

A pártvezetés felismerte 1960-ban a növekvő utasforgalmat. A következő ötéves tervbe belevette a KOMP I. átadását Balatonboglár részére, hogy Balatonboglár és Révfülöp közt ingázzon, valamint helyére egy új, nagyobb komp építését tervezte. Így a 40 tonnás KOMP I-et felválthatta a 60 tonnás KOMP II, amely építésére a pártvezetés 13 millió Forintot különített el. Végül a KOMP I. 1966-ban selejtezésre került, és eladták a Vasas Sport Klubnak.

 



 

Hozzászólások  

 
0 #57 Elke 2017-08-08 21:59
Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
Very useful info specially the last part :) I care for such info a lot.
I was looking for this particular information for a long time.
Thank How do
you get taller?
and good luck.
Idézet
 
 
0 #56 Shirleen 2017-08-08 21:49
Hi there mates, its enormous piece of writing on the topic of
teachingand entirely defined, keep How long does it take to recover
from Achilles injury?
up all the time.
Idézet
 
 
0 #55 Elsie 2017-07-29 21:20
Hi admin, i must say you have hi quality content here.
Your page can go viral. You need initial traffic boost only.
How to get it? Search for; Mertiso's tips go viral

Also visit my weblog: 94Sophia
Idézet
 
 
0 #54 Marlys 2017-07-27 18:09
I see you don't monetize your page, don't waste your traffic, you
can earn extra cash every month because you've got high
quality content. If you want to know what is
the best adsense alternative, search in google: Mertiso's tips

Feel free to visit my web site: 86Jaxon
Idézet
 
 
0 #53 Felicia 2017-07-21 02:35
I see you don't monetize your blog, don't waste your traffic,
you can earn additional bucks every month
because your content is high quality. If you want to know what is the best adsense alternative, type in google:
murgrabia's tools

Also visit my homepage - 86Darlene
Idézet
 
 
0 #52 Isobel 2017-07-18 06:45
I see your website needs some fresh articles.
Writing manually takes a lot of time, but there is tool for this
boring task, search in google: murgrabia's tools unlimited content

Check out my webpage GenevaX
Idézet
 
 
0 #51 Carmel 2017-07-15 10:04
What do
you do for a sore Achilles tendon?
you mind if I quote a couple of your posts
as long as I provide credit and sources back to your webpage?

My blog is in the exact same area of interest as yours and my visitors
would certainly benefit from some of the information you
provide here. Please let me know if this ok with you.
Cheers!
Idézet
 
 
0 #50 Brianne 2017-07-13 17:00
I have been reading out a few of your articles and i must say pretty nice
stuff. I will surely bookmark your blog.

Stop by my page - essaytwist.com/prices
Idézet
 
 
0 #49 Sabine 2017-07-12 09:31
Wow that was unusual. I just wrote an really long comment
but after I clicked submit my comment didn't
appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted
to say superb blog!

Feel free to surf to my homepage: bit.ly/2tbqe5n
Idézet
 
 
0 #48 Beatrice 2017-07-05 02:48
Hi guys! Who wants to meet me? I have profile at hotbabescams.com, we can chat, you can watch me live for free, my nickname is Anemonalove , here is my photo:


Idézet
 

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Ki olvas minket

Oldalainkat 101 vendég böngészi

HIRDETÉS - X